De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een dringende oproep gedaan aan ondernemers die online producten aanbieden om de regels met betrekking tot misleidende kortingen in acht te nemen [1], nu Black Friday en de feestdagen naderen.
De ACM heeft geconstateerd dat bedrijven vaak gebruik maken van āvan-voorā prijzen om de illusie van een korting te creĆ«ren, waarbij verkoopprijzen worden vergeleken met hoge āadviesprijzenā of āoorspronkelijkeā prijzen die nooit daadwerkelijk door de bedrijven zijn toegepast. Ondernemers worden er dringend aan herinnerd dat kortingen moeten zijn gebaseerd op de laagste prijs die door de ondernemer in een periode van minimaal 30 dagen voorafgaand aan de toepassing van de prijsvermindering is gehanteerd.
De ACM voegt daaraan toe dat het bedrijven vrij staat om adviesprijzen in hun prijsaankondigingen te vermelden, maar dat ze consumenten daarmee niet mogen misleiden. Het ten onrechte creƫren van de indruk dat sprake is van een prijsvoordeel door een vergelijking met een adviesprijs, kan worden vermeden door duidelijk uit te leggen wat de adviesprijs inhoudt, door geen kortingspercentage te tonen en door de adviesprijs niet als doorgestreepte prijs weer te geven.
Het aankondigen van een prijsvermindering in strijd met de kortingsregels, kan resulteren in boetes tot ā¬ 900.000,- per overtreding. Om bedrijven te helpen hun prijsstrategieĆ«n conform de kortingsregels vorm te geven, organiseert de ACM een sessie die openstaat voor geĆÆnteresseerde ondernemers.