Wijn uit een misleidend vaatje: wijnadvertentie met misleidende prijs en herkomst

In een reclame-uiting mag de informatie over het geadverteerde product niet misleidend zijn. Dit geldt in het bijzonder voor informatie over de prijs en de herkomst van een product. De Nederlandse Reclame Code en, in beroep, het College van Beroep hebben recentelijk een interessante uitspraak gedaan over deze twee onderwerpen.

De reclame-uiting die in deze uitspraak centraal staat, betreft een reclame voor kisten wijn. De wijn werd geadverteerd door middel van een doorgehaalde en een nieuwe prijs en een uitdrukkelijke verwijzing naar de herkomst van de wijn. Volgens de klager zou de reclame-uiting misleidend zijn, zowel ten aanzien van de prijs als ten aanzien van hetgeen werd gezegd over de herkomst van de wijn.

In dit artikel gaan Roelien van Neck en Lisette den Butter nader in op de regels die zien op reclame-uitingen, in het bijzonder ten aanzien van informatie in reclame-uitingen over de prijs en herkomst van producten. Het artikel is hier beschikbaar.

Dit artikel is geschreven door:

Volg ons op

Laatste nieuws