Op 1 januari 2014 is een gewijzigde Gedragscode Promotionele Kansspelen (hierna “Gedragscode 2014“) in werking getreden. Deze vervangt de Gedragscode uit 2006.
Promotionele kansspelen blijven een aantrekkelijk middel voor ondernemingen om hun producten en diensten onder de aandacht te brengen. De nieuwe code bevat een aantal nieuwe bepalingen waaraan ondernemingen moeten voldoen als zij promotionele kansspelen willen organiseren. De Kansspelautoriteit houdt toezicht op de naleving van de Gedragscode Promotionele Kansspelen. Hieronder stippen wij de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van de Gedragscode uit 2006 aan.
Gewijzigde Gedragscode
Het Ministerie van Veiligheid en Justitie is verantwoordelijk voor de inhoud van de Gedragscode Promotionele Kansspelen en heeft naar aanleiding van een evaluatie van de Gedragscode de voorwaarden in van de Gedragscode uit 2006 herzien. Deze herziene voorwaarden zijn vastgelegd in de Gedragscode 2014 die per 1 januari 2014 in werking zal treden.
Tevens worden er een aantal nieuwe regels geïntroduceerd en bestaande regels aangescherpt. Onderstaand vindt u de belangrijkste wijzigingen en toevoegingen:
• Verzamelen persoonsgegevens mag geen doel zijn
Promotionele kansspelen mogen niet georganiseerd worden met het enkele doel om persoonsgegevens te verzamelen. Daarnaast zal de aanbieder geen persoonsgegevens van minderjarigen mogen verzamelen, wanneer hij geen verifieerbare toestemming van de ouder van de minderjarige heeft ontvangen.
• Verlaging maximale communicatiekosten
Gedragscode 2014 verlaagt de communicatiekosten die in rekening gebracht mogen worden van EUR 0,60 naar EUR 0,45. Dit maximumbedrag geldt voor zowel grote als ook voor kleine promotionele kansspelen. Door deze verlaging van de maximale communicatiekosten is het gebruik van post als communicatiemiddel praktisch gezien uitgesloten.
• Uitbreiding van de informatieplichten van de aanbieder
Naast de bestaande plicht om kenbaar te maken welke en hoeveel prijzen er gewonnen kunnen worden, zal de aanbieder voorafgaand aan de deelname nu ook de totale waarde van het prijzenpakket kenbaar moeten maken.
Tevens verplicht de Gedragscode 2014, om in de oproep tot deelname en in de algemene spelvoorwaarden onder andere de naam van het te promoten product, de dienst of organisatie op te nemen.
De algemene spelvoorwaarden zullen gratis ter beschikking moeten worden gesteld aan de (potentiële) deelnemers en daarnaast zullen zij te allen tijde gemakkelijk raadpleegbaar moeten zijn. Deze spelvoorwaarden mogen vervolgens niet tijdens de looptijd van het promotionele kansspel ten nadele van de deelnemers worden gewijzigd.
• Daadwerkelijk uitkeren van prijzen
Ter bescherming van de consument dienen alle uitgeloofde prijzen of premies waar deelnemers recht op hebben daadwerkelijk te worden uitgekeerd. Deze nieuwe verplichting sluit aan bij het Loterijverlies/Staatsloterij-arrest van Gerechtshof Den Haag (LJN: BL9558, 28 mei 2013). In dit arrest is bepaald dat het misleidend is wanneer niet duidelijk wordt gemaakt door de aanbieder, dat niet verkochte loten mee worden genomen in de trekking en dat er dus prijzen kunnen vallen op niet verkochte loten.
• Klachtenprocedure
De aanbieder is verplicht een klachtenprocedure op te stellen. Klachten moeten eerst aan de aanbieder gericht worden. Pas secundair, wanneer de klacht niet naar tevredenheid van de klager is afgehandeld door de aanbieder, kan de Kansspelenautoriteit de klacht in behandeling nemen.
Inwerktreding
Zoals hiervoor aangegeven zal de Gedragscode 2014 per 1 januari 2014 in werking treden. De Gedragscode zal bij de vaststelling van de Wet op de kansspelen tot regulering van kansspelen op afstand wederom worden herzien.