De Europese Commissie bereidt zich voor op weer een hervorming van de (digitale) consumentenbescherming in de vorm van de ‘Digital Fairness Act’ (DFA). In september 2024 gaf Commissievoorzitter Ursula von der Leyen aan Commissaris Michael McGrath expliciet de opdracht om deze nieuwe wet te ontwikkelen, met als doel “onethische technieken en handelspraktijken” (denk bijvoorbeeld aan zgn. ‘dark patterns’) in het digitale domein aan te pakken. Deze aankomende wetgeving past bij de conclusies uit de ‘Digital Fairness Fitness Check’. Daarin wordt geconcludeerd dat de huidige EU consumentenbescherming hiaten vertoont binnen de online omgeving.
Inmiddels is de Europese Commissie een publieke consultatie gestart ter voorbereiding van het wetsvoorstel voor de DFA (klik hier voor de consultatie webpagina). Met deze consultatie worden stakeholder uitgenodigd om middels een online questionnaire feedback te geven over “hoe eerlijkheid voor consumenten en bedrijven kan worden gewaarborgd bij transacties tussen bedrijven en consumenten op de digitale interne markt, hoe de rechtszekerheid kan worden verbeterd, hoe voor effectieve handhaving kan worden gezorgd en hoe fragmentatie van de markt kan worden voorkomen”. De consultatie loopt tot 9 oktober 2025. Naar verwachting zal de Commissie medio 2026 het voorstel voor de DFA publiceren.
Tegelijkertijd verandert ook fiscale wetgeving in de Europese Unie op het gebied van BTW, i.e. de belasting die online en offline aankopen door consumenten belast. Bijvoorbeeld via het zogenoemde VAT in the Digital Age (ViDA) initiatief van de Europese Commissie. Deze nieuwe vormen van regulering beïnvloeden niet alleen hoe bedrijven aan hun wettelijke en fiscale verplichtingen moeten voldoen, maar geven hen ook kansen om meer vertrouwen bij consumenten op te bouwen.
In dit artikel wordt verder ingegaan op de aankomende Digital Fairness Act en de veranderende fiscale wetgeving. Klik hier voor het volledige artikel in Juridisch up to Date 2025, nr. 6, p. 19 t/m 27.