Ryanair: vervliegt de bescherming van het Nederlandse arbeidsrecht? | 1 min

De combinatie van Ryanair en het Nederlandse rechtsstelsel lijkt geen gelukkig huwelijk. Alleen al in 2018 is er diverse keren geprocedeerd over verschillende aspecten van het arbeidsrecht, waarbij Ryanair steeds bot ving. Of het nu gaat om het voorkomen van een staking, of een poging om specifieke onderhandelaars van een vakbond weg te houden van de onderhandelingstafel; Ryanair redt het vaak niet.

Ook bij meer ‘klassieke’ kwesties zoals ontslag en wijziging van arbeidsvoorwaarden heeft Ryanair op dit moment geen goede reputatie. Op 1 november 2018 verloor zij nog een kort geding over de sluiting van haar basis in Eindhoven. Niettemin heeft Ryanair toch besloten haar basis per 5 november 2018 te sluiten, en op die datum werd bekend dat 16 cabinemedewerkers zijn ontslagen.

Ten aanzien van het ontslag van de cabinemedewerkers beroept Ryanair zich op het Ierse recht dat van toepassing zou zijn op de arbeidsovereenkomsten. Volgens het Ierse recht geldt voor de cabinemedewerkers een proeftijd van 1 jaar – en aangezien alle zestien medewerkers nog in dat eerste jaar van hun contract zitten, mag Ryanair ze per direct ontslaan. Althans, zo beweert Ryanair.

Over het toepasselijke recht op de arbeidsovereenkomsten van cabinepersoneel heeft Ryanair echter ook geprocedeerd in 2018 – en uiteindelijk bij het Gerechtshof verloren. Volgens het hof mag weliswaar een rechtskeuze zijn gedaan voor Iers recht, maar verliest de werknemer daarmee niet de rechtsbescherming die hij/zij op basis van het Nederlandse arbeidsrecht zou genieten. Over deze uitspraak, en specifiek de verhouding tussen het gekozen recht en het meer bescherming biedende ‘objectief toepasselijke’ recht, heeft Annemarieke van Vlodrop een noot geschreven in JIN 2018/174.

Zouden we deze rechtsregel nu toepassen op de bewering van Ryanair over de proeftijd van 1 jaar, dan is maar zeer de vraag of deze bewering blijft staan. Immers, het Nederlandse (dwingende!) recht biedt de werknemers meer bescherming, en zou dus in principe moeten worden toegepast in plaats van het Ierse recht. Het is niet onwaarschijnlijk dat ook hierover weer geprocedeerd zal worden. Ryanair houdt de gemoederen voorlopig nog wel even bezig.

Dit artikel is geschreven door:

Volg ons op

Laatste nieuws